
En el vídeo podeu escoltar un fragment de la novel·la Camí d'amor:
Els premis Samaruc naixen per omplir el buit de la literatura infantil i juvenil al País Valencià del premis de la crítica dels escriptors valencians. El desembre de 1992, els bibliotecaris Ramon Guillem i Xelo Carbonell llançaren aquesta proposta a l’Associació de Bibliotecaris Valencians (ABV) que acceptaren de bon grat, com un impuls per fomentar la literatura en valencià, la seva lectura per part del jovent i els nostres escriptors i editors. Grans autors de la talla d’Enric Lluch, Carles Cano, Toni Cucarella, Ramon Guillem, Pep Castellano, Mercè Viana, Maria Jesús Bolta, Empar Lanuza, Enric Monforte, Pepa Guardiola, Francesc Gisbert, Llucià Vallés o Gemma Pasqual han estat guardonats amb aquest premi.
Ahir els Samaruc arribaven a la seva majoria d'edat, a la 18a edició. Durant un sopar de gala celebrat a l’Hotel Beatriz – rei don Jaime de València (gràcies al meu domini d’idiomes supose que es refereix a la reina Beatriu i el rei en Jaume) es donaven a conèixer el nom de les obres guanyadores (millors obres escrites per i en valencià publicades durant l'any 2009):
A més dels premis literaris es lliuraren també el Premi d’Honor de l’Associació de Bibliotecaris Valencians a l’escriptor i periodista Fernando Delgado; i el Premi Bibliotecari de l’Any a Isabel Marquina, Directora de la Biblioteca Pública Municipal de Mislata.L'acte estigué presentat per Benja Domènech, director de l'Escola de Teatre de Silla. A més dels discursos d'agraïment dels quatre guanyadors, ompliren la sala Sorolla els parlaments de Teresa Llabata (bibliotecària de València), Francesc Rodrigo (President de l'ABV), Antoni Cabrera (poeta), Vicent Penya (poeta i escriptor, membre de l'Associació d'Escriptors en Llengua Catalana) i Manel J. Romero (Vicepresident de l'Associació d'Editors al País Valencià. De tots ells m'agradaria destacar el to recriminatori contra els mandataris del País de Marc Granell i els versos de Francesc Mompó a la figura del bibliotecari, regalador de somnis (adjunte el moment).
A la foto: Fernando Delgado, Francesc Mompó, Isabel Marquina i Marc Granell.
A les deu ja estàvem entaulats al menjador i ben acompanyats d’amics, de bones menges, de converses i de bon humor.