Carles Pastor es llança a
l’aventura del micromecenatge per donar forma i veu al seu quart disc, Dies de
ràdio, després de Travellers (2006), La noia del nord (2009) i Els ulls de Bob
(2011). En paraules del propi Cales Pastor, veient el moment que travessa la
cultura en general i especialment la nostra, el micromecenatge es una opció
molt vàlida donat que tots eixim guanyant. Serà aquest un disc d’autor,
narratiu i d’estil pop, que s’aproparà en ocasions al blues i la música celta,
mullat per l’onatge del mediterrani, amb influències britàniques i americanes
dels (clàssics) autors pioners, que acompanyen sempre a aquest cantant. Deu
cançons amb lletres del propi Carles Pastor i dels poetes Francesc Mompó, Alba
Àlvarez, Manel Alonso, Vicent Nàcher i Miriam S. Moreiras.
Dies de ràdio
encara està als llimbs dels discs no gravats, però amb el suport de tots
nosaltres, que estimem la música de qualitat en la nostra llengua, aviat
descendirà a la terra per omplir les nostres llars de bons moments. De fet, per
segon any consecutiu, Carles Pastor ha estat finalista en el Certament Terra i
Cultura, Premi Miquel Martí i Pol 2012 (premi que s’atorga a la millor cançó
amb música original basada en un poema en llengua catalana) amb el tema Vaig
plegar, amb lletra del poeta Francesc Mompó, que formarà part d’aquest disc.
Aprofitant que encara queden uns dies per a fer aportacions a aquest projecte força actractiu, li hem fet
algunes preguntes a Carles Pastor perquè ens parle de Dies de ràdio i ens
desvele alguns secrets d’aquest treball.
1. Carles Pastor, tres discos a
l’esquena i un quart en camí, Dies de ràdio. Déu n’hi do! Digues, com
definiries el teu estil com a cantant i músic?
Tornem al Carles Pastor narratiu
i pop d’autor. La meitat del disc, de fet, el podríem definir així, l'altra
meitat s’apropa més al blues, la música celta, amb un toc mediterrani i, com
sempre, estaran presents les meues influències britàniques i americanes dels
(clàssics) autors pioners.
2. Ja han passat set anys des del
teu primer disc, ens podries parlar una mica de la teva evolució com a músic
des de Travellers (2006) fins a Dies de ràdio?
Cada vegada busque més tenir el
control d’allò que faig. En Travellers era més innocent però va ser un bon
començament; La noia del nord va ser el meu primer treball en valencià, amb
ell vaig evolucionar les lletres i vaig
descobrir la riquesa de la nostra llengua i la sonoritat exacta per a mi, a
banda de un grapat de cançons encara que en la seua majoria gravades en
directe, per a mi musicalment va ser un pas molt gran i és un disc al que tinc
molta estima. Amb Els ulls de Bob em vaig endinsar en el gran repte de musicar
onze poetes i poetesses valencians. No és fàcil fer un treball que tinga
continuïtat.
3. Parla’ns un poc d’aquest nou
projecte que tens entre mans Dies de ràdio i explica’ns el perquè d’aquest
títol tan suggeridor?
Dies de ràdio és la recopilació
de tota la meua obra, començant per la innocència de Travellers, passant pel
desenvolupament musical de La noia del nord, fins arribar a la poesia d’Els
ulls de Bob. Tota eixa experiència es barreja en Dies de ràdio. D’alguna manera
el títol parla un poc de tornar a la infantesa, dels sentiments més primitius,
de la soledat que queda a l'altre costat de l'espill que som nosaltres
mateixos. El títol l’he agafat de la gran pel·lícula de Woody Allen. Després de
ser pare he tornat a reviure moments i a recordar les coses que ens fan ser com
som, he tornat a escoltar la ràdio, cosa que no feia des de fa molt de temps.
La ràdio, d’alguna manera, simbolitza les primeres sensacions de tot.
4. En el teu anterior treball Els
ulls de Bob musicaves 11 poetes actuals valencians, una mena d’antologia
poética musicada. En Dies de ràdio parles de barrejar composicions pròpies i
d’altres poetes. Quins són aquests poetes i què t’ha motivat a pensar
concretament en ells?
Els poetes son: Francesc Mompó,
Alba Àlvarez, Vicent Nàcher, Manel Alonso i Miriam S. Moreiras. Amb Mompó i
Alonso ja vaig treballar en Els ulls de Bob i he de dir que tinc una afinitat
especial. Nàcher és un poeta narratiu que m'interessa molt, Àlvarez és una jove
poetessa que amb el seu primer llibre em va sorprendre i Moreiras és una poeta
galega excepcional.
Ells tornen a ser la meua veu,
trie els poetes perquè diuen en els seus poemes allò que jo també pense i que
m'agradaria escriure, sentiments que compartim o imatges que em traslladen a
records interiors que jo pensava que havia perdut. En definitiva, els poetes
per a mi són la veu que et diu: “no estàs sol”.
5. Com ha estat el procés per escollir
els poemes?
Molt complicat com sempre. En
aquest treball només son 5 els poetes però podria fer un disc de 25. És
una llàstima perquè tinc un bon grapat
de llibres a casa esperant-me, poetes com Pere Bessó, Vicent Penya, Àngels
Gregori, Josep Piera i molts altres potser no tan coneguts, a banda de tornar a
treballar amb poetes com Berna Blanch, Ramon Guillem, Teresa Pascual, Jaume
Pérez Montaner... Podríem estar parlant de poesia que m'agrada i no pararíem en
una bona estona. Al final has de triar i és cert que em deixe portar un poc per
les circumstàncies de casualitat a l'hora d'escollir i per com sonen les
paraules cantades al piano o a la guitarra.
6. Ja estan compostes totes les
cançons de Dies de ràdio?
Si, Dies de ràdio està acabat.
Vull dir, compostes totes les cançons amb guitarra, piano i arranjaments bàsics
que desprès, òbviament, caldrà treballar a l'estudi.
7. Com definiries l’estil musical
d’aquest darrer treball?
Jo crec que torna a ser un disc
d'autor (però no de cantautor), sempre m'agrada vestir les cançons de la manera
que sé, m'agrada experimentar però fins a cert punt, preferesc fer el que crec
que sé fer, ben fet que no llançar-me a territoris que no domine, tinc en cmpte
sempre que les cançons que faig funcionaran amb una guitarra i veu a
l'escenari. Pots dir-me conservador en aquest aspecte però de moment continue
amb l'estil que em trobe mes a gust.De vegades quan trobe una melodia i m'agrada com sona no li done massa voltes i sí que busque una continuïtat en la cançó, d’alguna manera les cançons marxen com un tren o un cotxe en la carretera contemplant el paisatge. Això sí, en Dies de ràdio he fet 3 o 4 cançons que comencen a experimentar nous camins, com la música celta o un pop més anglès dels 90 i amb el toc blues i mediterrani que sempre m'acompanyen.
8. En Els ulls de Bob trobàvem
ecos d’Antonio Vega o Van Morrison. I en aquest, hi ha batecs d’algun clàssic?
Jo escolte molt de blues per
treballar la veu, sobretot blues dels anys 50,60 i cantat per dones com Bessie
Smith, Billie Holiday, Carmen McRAE, o Ella Fitzgerald, entre d’altres.
M'agraden molt músics com Mike Scott o George Harrison, però quan estic component
tracte de trobar un estil que siga el més personal possible,.
9. Finalista dos anys consecutius
en els Premis Premi Miquel Martí i Pol, a la millor musicació de poema en
català de l'any, amb A Mercè del temps (2011) i Vaig plegar (2012), tots dos del
poeta Francesc Mompó. Què ha significat per a tu aquestes mencions?
Es curiós que et telefonen i et
diguen que a Lluís Llach li ha agradat molt una cançó teua. Realment és molt
gratificant. Formar part durant dos anys consecutius del CD-llibre TERRA I CULTURA
és un plaer, i compartir CD amb gent com Silvia Pérez Cruz, Miquel Gil o Roger
Mas, encara ho fa més gran. De tot això Mompó en té gran part de mèrit.
10. Qui seran els teus companys
de viatge en aquest nou disc?
Dies de ràdio és un recull de
temps, com et comentava abans, per això he volgut treballar amb músics que
m'han acompanyat durant aquests 7 anys. En primer lloc Pau Cháfer al piano i
hammond amb qui ja vaig treballar al disc Travellers i que és una joia de
músic; Silvia Martí, a la bateria; Zábalo Borràs, al saxo; i la veu de Mari
Bautista, companys de La noia del nord; Juanjo Blanco al llaüt i arxillaüt,
company incansable; Jordi silvestre, violinista jove però molt preparat que ha
estat rodant amb mi l'últim any Els ulls de Bob; i Borja Penalba, al baix i
acordió com a novetat per a mi, un músic sobradament reconegut pels seus
treballs. És a dir, un luxe de banda per a fer feliç a qualsevol.
11. Encara no està gravat el
disc, però ja teniu la portada. Qui és l’il·lustrador?
Federico Fernández és un artista
de Vigues que treballa sobretot literatura infantil, té gran part de la seua
obra publicada en les editorials Galaxia I Kalandraka i a més va ser Premi
Nacional d'Il·lustració l'any 2002 per l'obra
¿Onde perdeu lúa a risa? És un luxe poder comptar amb ell.
12. Per què t’has decidit per la
plataforma de micromecentage VERKAMI per a llençar el teu pròxim treball? Què
passaria si no assolires la quantia que t’has proposat?
M'agradaria fer un disc
contundent, amb un grapat de músics on cadascú aporta la seua professionalitat
i el seu sentiment. M'he envoltat d'una gran banda, d'un fantàstic
il·lustrador, de l’estudi XALOC que és com si fora ma casa amb Juanjo Blanco al
capdavant. Tinc pensat un disseny per al disc senzill però molt, molt xulo (tipus
vinil), de merchandising amb samarretes, il·lustracions originals, xapes... i
tot això només ho puc fer amb una plataforma com VERKAMI, que et permet reunir
els diners i treballar amb tota la llibertat del món.
Si no assolírem el pressupost
necessari –i sóc conscient que és molt
complicat arribar-hi–, en arribar eixe moment li pegarem voltes a la història,
evidentment no podré fer el treball de la manera que tenia al cap, però moltes
vegades les portes es tanquen per obrir-ne d'altres. El fracàs no forma part
del meu llenguatge musical, estic fent música des que tenia 16 anys, ara en
tinc 37, si estiguera ací de passada no haguera estat mitja vida darrere dels
acords. La música és per a mi un lloc on em trobe dins del món.
Descripció projecte VERKAMI:
http://www.verkami.com/projects/5047
Publicat en el DGS
16 de maig de 2013
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada