Encara se senten els efectes de la pluja de pètals i de lletres que dilluns, dia de Sant Jordi, ens mullava a tots els ciutadans dels Països Catalans. A les cases, les roses esclaten i ens regalen l’aroma del país que estimem. A les prestatgeries, els llibres reclamen dits, esguard i vida.
Avui vull omplir el sarró de Sant Jordi amb tres noves
aventures: tres novel·les escrites per autors valencians, publicades recentment
i adreçades a lectors de diferents edats.
Per als més menuts de la casa he escollit La col·leccionista de taques,
de Pep Castellano (Ed. Edelvives-Baula, 2011), una novel·la, amable, tendra,
rodona i molt ben escrita, com ja ens té acostumats –malacostumats, diria jo–
el seu autor. L’argument se centra en una xiqueta que fotografia taques que
després col·lecciona. Taques de xocolata, de fang, d’oli… Taques amb formes de
coses: un gosset, un xumet, la cara d’un amic… Taques que per art de màgia
anticipen fets que succeiran en un futur pròxim. Una xiqueta que ens conta en
primera persona tot allò que li passa pel cap, sense pèls a la llengua, i d’una
manera molt pròxima als lectors als quals va dirigit. Castellano mostra un gran
respecte pels ells, que de segur llegiran amb gust aquesta novel·la. Una història
molt recomanable si volem que la finestra dels somnis romanga oberta. Amb obres
com aquesta queda ben clar que la literatura infantil també pot ser literatura
amb majúscules i que és injust que estiga relegada a la categoria de subgènere.
Per al públic adolescent m’he decidit per Els papers àrabs,
d’Ivan Carbonell (Ed. Bullent, 2011), XXX premi Enric Valor de Narrativa
Juvenil. No és fàcil escriure per a joves, mantenint un tremp literari tan alt
i una estructura narrativa rica. Els papers àrabs trena aquestes tres variables
amb mestratge: una història divertida i trepidant, un exquisit tractament del
llenguatge i un paradigma narratiu ben teixit.
Una història de misteri i aventura que reuneix dos colles de
joves a la comarca del Camp de Túria per resoldre un misteri. Un misteri lligat
a enigmes, cartes xifrades, bruixeria, antics tresors àrabs i pactes malèfics.
Una trama que arranca des del present i que intercala escenes de l’Edat
Mitjana, on el mestre Jaume Roig juga un paper important.
Ivan Carbonell torna a delectar-nos amb el seu impecable i
personalíssim estil: un maridatge impossible entre la maduresa del llenguatge i
la calidesa de la prosa poètica.
Finalment, per al públic adult, he triat El quadern de les vides perdudes, de Silvestre Vilaplana (Ed. Bromera, 2011), Premi Alfons el Magnànim de Narrativa 2011. No calen molts personatges quan ens acarem a una història tan apassionant com aquesta, la d’un home que viu atemorit per un ésser que l’habita –l’hoste, l’anomena ell– que li nega la consciència i la identitat, que té el seu rostre i que fa coses no sospitades. Un home perseguit pel seu passat que viu –sobreviu– ancorat en un present ple de desesperança i absències. Un home que només troba consol recopilant fragments de llibres –i de vida– que vol salvar de l’oblit, amb l’esperança de salvar així també el reu record. En aquest sentit es podria dir que és un llibre de llibres, farcit de referències literàries que s’entrellacen de manera magistral amb la trama.
Aquesta novel·la és mereixedora de formar part d’un altre quadern de
vides perdudes. Vessa literatura per tot, hi ha un treball d’orfebre amb la no
gens fàcil primera persona –que alterna amb la tercera– per bastir un monòleg
interior carregat de profunditat, amb una prosa madura, elegant i, en moltes
ocasions, propera al llenguatge poètic.
Publicat en el Diari Gran del Sobiranisme,
el dia 25 d'abril de 2012.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada