dijous, 11 de juny del 2015

Autors a les aules: visita a l'escola Lledó de Valls (Tarragona)



El passat dia 18 de maig vaig visitar l'escola Mare de Déu del Lledó de Valls (Tarragona) perquè els alumnes de 5è i 6è havien llegit el meu darrer llibre: La flauta màgica (SM Arrels, 2014). El professorat havia sol·licitat amb antelació la meua visita a través de l’activitat “Autors a les Aules” que organitza cada any la Institució de les Lletres Catalanes. L’objectiu és afavorir la trobada de l’escriptor amb els lectors i que la lectura esdevinga encara més motivadora. 


L'experiència va ser sensacional. Primer els vaig anar explicant com havia nascut la idea de fer aquesta novel·la i els materials que havia emprat per escriure-la: vídeos i CD de l’òpera de La flauta màgica, llibret d’ Emanuel Schikaneder (traduït), fotografies amb diferents escenografies, biografies de Wolfgang Amadeus Mozart... Per a l’ocasió vaig preparar un joc que consistia en mostrar-los diferents escenes de l’òpera perquè identificaren els personatges i l’acció, això ens va permetre repassar una mica l’argument i descobrir les diferències entre l’òpera i la versió que jo he fet. Es notava que tots l’havien llegit en profunditat. 



A més a més, vaig escollir dues àries de l’òpera, per a mi les més emblemàtiques: la segona ària de la Reina de la Nit i el duet de Papageno i Papagena, subtitulades perquè pogueren entendre què cantaven literalment. Dos fragments antagònics on s’hi aprecia la crueltat de la Reina Astriflamant front a la bonhomia del personatge més emblemàtic de l’obra, Papageno. (Era inevitable, després marxarien taral·larejant el fragment de la Reina de la Nit).

Sempre ho dic, a mi el que m’agrada és que els alumnes siguen els protagonistes i pregunten, comenten, qüestionen, valoren, donen la seua opinió... Ells en tenien moltes, de preguntes, que vaig anar responent el millor que vaig saber. La canalla, a més, havia vist feia poc al Liceu de Barcelona una adaptació de La flauta màgica amb direcció escènica de Comediants. Justament el que jo volia amb aquest llibre: apropar l'òpera als més menuts. 
Vam reservar els últims minuts per a la signatura d’exemplars i fer-nos fotos de grup. 


Encara quedava una sorpresa més, així que abans que marxara em llegiren una carta que havien escrit entre tots que així deia:

Benvolguda Mercè,
Estem molt contents de tenir-te a la nostra escola i així compartir un temps de lectura ben diferent. L’experiència de l’escriptora a l’aula ens permet llegir amb més entusiasme i poder saciar la nostra curiositat. Desitgem que la teua estada entre nosaltres la recordis amb molta estima perquè aquesta és la nostra intenció.
Gràcies per acompanyar-nos aquest dilluns 18 de maig de 2015, a la ciutat de Valls.
Un petó de tots els alumnes del cicle superior del col·legi Mare de Déu del Lledó.


Només tinc paraules d’agraïment: als alumnes per l’atenció exquisida que mostraren en tot moment; al professorat, i molt especialment a Lídia Garzón, per ser tan bons amfitrions; i, com no, a l’Institució de les Lletres Catalanes per organitzar aquests tipus d’actes que dignifiquen la nostra llengua i cultura, en general, i la tasca dels escriptors, en particular. 

A l'enllaç podeu trobar les fotos d'equip que ens fèrem:


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...